Замовник:
Соціологічне дослідження підготовлене компанією Pro-Consulting (ТОВ «Компанія «Про-Консалтінг») спільно з БФ «Право на захист»
Дата проведення: серпень-листопад 2024 р.
Географічне охоплення: м. Одеса та Одеська область
Період дослідження: 2024 рік
Контекст дослідження:
У сучасному світі підприємництво — один із найпоширеніших для жінок способів заробляти на життя у буремні часи. Для Одеської області жіночі бізнес-спільноти мають усі шанси перетворитись на потужний драйвер поствоєнного економічного відновлення. Унікальні географічні умови, морське та річкове сполучення, високий промисловий та інноваційний потенціал, альтернативна енергетика створюють передумови для перетворення Одещини на привабливий інвестиційний хаб з високою часткою залученості жіночих бізнесів.
Методологія та джерела:
Дослідження включало чотири модулі: кабінетний, кількісний, якісний та експертний.
Результати:
Проведені дослідження показали збільшення кількість жінок-підриємиць в Одеській області: їх частка на 1 січня 2024 року зросла з 47,8 % до 49,3% у порівнянні із попереднім періодом. У керівництві товариствами з обмеженою відповідальністю в Одеській області жінки представлені на 30,3%. Найбільша кількість жінок-підприємиць та керівниць бізнесу зосереджена в місті Одеса – 65,2% з опитаних.
У структурі зайнятості підприємиць Одеської області превалюють сфери з низькою часткою STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), незважаючи на те, що регіон володіє значним потенціалом у «зеленій енергетиці», і виробляє 6,9% електроенергії від загальної генерації ВДЕ в Україні. Сервісна економіка переважає. Частка торгівлі серед зареєстрованого жіночого підприємництва Одеської області складає 58,3%. Причому за даними опитування – це найбільш стійка галузь – 24,7% жіночих торговельних бізнесів не припиняли роботу з моменту повномасштабного вторгнення у лютому 2022 р. За даними кількісного дослідження, 39,2% – це жіночі торговельні бізнеси, 18,0% надають ділові послуги з бухгалтерського обліку та аудиту, 14% займаються побутовим обслуговуванням (салони краси, хімчистки, пошив одягу), у сфері телекомунікацій та інформаційних технологій зайняті 3,8% підприємиць.
Найбільш серйозними викликами для існування жіночих бізнесів учасниці опитування називають війну (70,9%) й економічну нестабільність (65,2%). У ході дослідження були виявлені способи адаптації жіночого бізнесу в умовах високих непрогнозованих ризиків, напрацювання навичок антикризового менеджменту, соціального демпфування руйнівного впливу війни. Майже 63% підприємиць не закрили свою справу після 24 лютого 2022 року і не планують виїзд з країни, демонструючи значний рівень стійкості. Серед типових викликів і проблем, породжених війною, – депопуляція і спричинений мобілізацією кадровий голод. Разом із перебоями в енергопостачанні ці фактори спричинили надмірне фізичне та психологічне навантаження, зростання операційних витрат та звуження горизонту планування.
Під час дослідження був з’ясований рівень задоволеності потреб жінок-підприємиць існуючими програмами підтримки – платформою «ДІЯ.Бізнес», грантовою програмою «Власна справа», «єРобота», «5-7-9», тощо. Спонтанний рівень упізнаваності цих продуктів становить 38,5%.
12,7% опитаних підприємиць мають досвід участі у грантових програмах.
Для реалізації високого потенціалу розвитку жіночого підприємництва в Одеській області необхідно подолати існуючі бар’єри та створити сприятливе бізнес-середовище. Компанією Pro-Consulting були розроблені рекомендації, які можуть слугувати основою для стратегічного планування майбутніх кроків у цій сфері.