Аналіз ринку паперової та картонної упаковки для харчових продуктів в Україні - компанія Pro-Consulting спеціально для BIZMARTINFO
67

Аналіз ринку паперової та картонної упаковки для харчових продуктів в Україні - компанія Pro-Consulting спеціально для BIZMARTINFO

Спеціально для BizMartInfo компанія Pro-Consulting представляє Аналіз поточного стану ринку паперової та картонної упаковки для харчових продуктів в Україні. 2024 рік

Загальні тенденції розвитку ринку паперової та картонної упаковки

Протягом останніх 5 років світовий ринок упаковки зріс на 6,8%. Більша частина цього зростання припадає на країни, що розвиваються, оскільки все більше споживачів переїжджають до міст і, як наслідок, переходять до західного способу життя. Це, своєю чергою, підвищило попит на упаковані товари, який у всьому світі прискорив розвиток індустрії електронної комерції.

Згідно з дослідженням Smithers світовий ринок упаковки прогнозованому періоді до 2028 року буде зростати на 3% на рік, та зможе скласти понад 1,2 трильйона доларів.

Вас можуть зацікавити готові звіти по ринках від Pro-Consulting: 

Будь-який звіт по ринку буде актуалізований за вашим запитом. Типова структура дослідження ринку – за цим посиланням

В Україні, як і в більшості країн, значним стимулом для розвитку ринку пакування стало швидке зростання сектору електронної комерції. У 2020 році даний ринок виявився одним із найбільш динамічних в Україні і досяг ємності у 4 млрд доларів США, що становило 8,8% від загального обсягу роздрібної торгівлі. За 2017-2022 роки ринок зріс утричі. За прогнозами 2022 року, у 2022-2027 роках очікується зростання ринку ще в 2 рази.

 Проблеми ринку упаковки:

  • Залежність від імпорту сировини.
  • Залежність від розвитку галузей-споживачів.
  • Недостатнє державне регулювання питання утилізації відходів, в тому числі – використаної упаковки.
  • Зростання вимог споживача, необхідність у постійному відстежуванні трендів і вдосконаленні продукції.

Фактори впливу на ринок та аналіз їхнього прояву:

  • Зростання функціональності упаковки. Упаковка повинна мати привабливий дизайн, вирізняти товар з-поміж інших, вказувати на виробника, максимально захищати товар від зовнішнього впливу, зберігати його якість, мати інформаційне наповнення тощо. До того ж в сфері харчових продуктів, упаковка може бути оснащена дозатором, багаторазовою застібкою тощо.
  • Підвищена увага щодо екологічності упаковки. В цьому випадку виграє картонна упаковка, яка простіше утилізується, ніж полімерна. На сегмент пластикової упаковки теж чиниться вплив, адже така упаковка стає багаторазовою. Також існує тренд відмови від пакування (наприклад, купувати овочі без тари або в багаторазовій тарі), який певною мірою стимулює чинне українське законодавство.
  • Удосконалення дизайну упаковки. Використання різноманітних технік друку, матеріалів та способів подачі інформації для того, щоб привернути увагу споживача.
  • Сировина. Різні сегменти упаковки по-різному забезпечені сировиною для виготовлення упаковки.

Основні глобальні фактори, що впливатимуть на ринок пакувальних матеріалів:

Збільшення інтересу споживачів до безпечної та зручної упаковки (особливо актуально для  харчових продуктів та дитячих товарів) стимулює інновації в пакувальних матеріалах. Матеріали, які подовжують термін придатності продуктів, забезпечують захист від небажаних втручань та пропонують легкі рішення для відкриття та закриття, отримують великий попит.

Запит на екологічні пакувальні матеріали росте, оскільки споживачі та регулюючі органи все більше звертають увагу на вплив пакувальних матеріалів на навколишнє середовище. Це призводить до збільшення попиту на стійкі та екологічно чисті пакувальні рішення, такі як біорозкладний пластик, упаковку, придатну для вторинної переробки та зменшення відходів упаковки.

Інновації в пакувальних матеріалах супроводжуються досягненнями в галузі матеріалознавства та виробничих технологій. Зростає використання «розумної упаковки» з такими функціями, як QR-коди, зв'язок NFC та RFID-мітки для відстеження продуктів.

Зростання екологічної свідомості призводить до обмежень щодо деяких видів пакувальних матеріалів, зокрема одноразового пластику. Багато регіонів вводять заборони або податки на пластикову упаковку, що може негативно впливати на компанії, які використовують ці матеріали.

За результатами опитування, проведеного компанії Pro-Consulting у 2022 році, з усіх видів пакування для харчових продуктів респонденти надають перевагу картону та паперу.

Ємність ринку картонно-паперової упаковки для харчових продуктів у 2023 році склала 10 млрд гривень, що на 4 млрд менше від показника ємності ринку довоєнного 2021 року та вдвічі більше від цього ж показника за 2022 рік, що вказує на доволі швидке відновлення продуктивної діяльності даного ринку, навіть в умовах війни. Так, за перші 5 місяців 2024 року ємкість ринку вже склала 70% від показника 2023 року та може перевищити показник 2021 року.

Найбільшим сегментом даного ринку є «Папір та картон з покриттям, просочені або покриті шаром пластмаси», який складає близько 83% від загальної ємності. Найбільше зростання у 2023 році демонструють сегменти «Папір та картон з покриттям, просочені або покриті шаром пластмаси» – 124%, «Інші папір, картон, целюлозна вата та полотно з целюлозних волокон» – 109% та «Етикетки та ярлики з паперу або картону надруковані самоклеювальні» – 104%.

Основні гравці на ринку

Оскільки оператори ринку мають широкий асортимент паперової продукції, не обмежуючись одним видом упаковки, їх частки ринку оцінювались за даними офіційної звітності компаній про дохід за 2023 рік.

Найбільшими операторами ринку є ПАТ «Київський КПК», який займає 22% від загальної виручки найбільших операторів на ринку, ТОВ «Трипільський ПК» – 7,7%, ТОВ «Тетра Пак» – 6%.

Висновки

Виходячи з даних, отриманих у ході дослідження, можна зробити наступні висновки:

  • Ринок паперової упаковки для харчових продуктів представлений первинним та вторинним (транспортним) пакуванням, в основному вітчизняного виробництва. Проте ринок є частково залежним від імпорту основного виду сировини (частка імпортованої макулатури склала понад 32 % у 2023 р.)
  • Світовий ринок онлайн-ритейлу продовжує стрімко зростати, споживачі все частіше купують більше товарів в Інтернеті. Цей показник продовжуватиме зростати до 2028 року, що призведе до підвищеного попиту на пакувальні рішення, особливо з гофрокартону, які дозволяють безпечно перевозити товари різними видами транспорту. Тенденція до зростання збереглася і після завершення пандемії, що свідчить про те, що подальша популяризація покупок через електронну комерцію продовжиться. Запакована їжа, що доставляється «до ваших дверей», також має великі перспективи зростання, особливо в більш урбанізованих країнах. Також зростає кількість людей, що споживають їжу та напої на ходу. Це збільшує попит на зручні та портативні пакувальні рішення, раніше їх робили переважно з гнучких пластмас, а зараз все більше споживачів надають перевагу картонно-паперовій тарі.
  • Ємність ринку картонно-паперової упаковки для харчових продуктів у 2023 році склала 10 млрд гривень, що на 4 млрд менше від показника ємності ринку довоєнного 2021 року та вдвічі більше від цього ж показника за 2022 рік, що вказує на доволі швидке відновлення продуктивної діяльності даного ринку, навіть в умовах війни. Так, за перші 5 місяців 2024 року ємність ринку вже склала 70% від показника 2023 року та може перевищити показник 2021 року.
  • Ринок картонно-паперової упаковки для харчових продуктів України представлено 12 основними компаніями-виробниками у Дніпропетровській, Житомирській, Івано-Франківській, Київській, Львівській, Одеській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській та Чернігівській областях та 4 компаніями-імпортерами у Київській та інших областях України. Найбільшими операторами ринку за результатами діяльності у 2023 р. є ПАТ «Київський КПК», ТОВ «Трипільський ПК» та ТОВ «Тетра Пак».

Джерело: BIZMARTINFO

Дата розміщення: 25.04.2025

Інші новини

Зв'язатися з нами