Спеціально для BizMartInfo компанія Pro-Consulting представляє Аналіз поточного стану ринку акумуляторів для електромобілів в Україні. 2024 рік
Зростаючий попит на акумулятори для електротранспорту, в основному для електромобілів, найбільше сприяє збільшенню попиту на такі критично важливі для електроніки метали, як літій. Так, у 2023 році світовий попит на акумуляторні батареї з літію становив близько 140 тис. тонн, що складає 85% від загального попиту на літій і більше ніж на 30% більше, ніж у 2022 році; для кобальту попит на акумуляторні батареї зріс на 15% до 150 тисяч тон, тобто 70% від загального обсягу.
Вас можуть зацікавити готові звіти по ринках від Pro-Consulting:
Будь-який звіт по ринку буде актуалізований за вашим запитом. Типова структура дослідження ринку – за цим посиланням.
У 2023 році світова пропозиція кобальту та нікелю перевищила попит на 6,5% і 8%, а пропозиція літію — більш ніж на 10%, що призвело до зниження критичних цін на мінерали та витрат на акумулятори для всього електротранспорту. У той час, як низькі критичні ціни на корисні копалини допомагають знизити витрати на акумулятори, вони також створюють менші грошові потоки та меншу маржу для гірничодобувних компаній. Порівняно з останніми роками надлишок потужностей означає, що зараз багато компаній намагаються лише «втриматися на плаву».
Різкі коливання на світових ринках металевих акумуляторів призвели до того, що вартість літій-іонних акумуляторних блоків у 2022 році вперше за останні роки зросла – на 7% більше ніж у 2021 році. Однак ціна на всі ключові метали для акумуляторів у 2023 році впала, зокрема на кобальт, наприкінці 2023 року ціни на графіт і марганець впали нижче, ніж у середньому за 2015-2020 роки. Це призвело до падіння цін на акумулятори майже на 14% між 2023 і 2022 роками, незважаючи на те, що ціни на карбонат літію наприкінці 2023 року все ще були близько 50% вище, ніж у середньому за 2015-2020 роки. Останній рік, коли ціни на акумулятори зазнали подібного падіння, був у 2020 році.
На собівартість LFP (фосфат літію і заліза) найбільше вплинуло різке зростання цін на мінеральні речовини для акумуляторів за останні два роки. Літій є єдиним критично важливим мінералом у LFP, і його ціна зросла більше, ніж ціна інших мінералів, і довше залишалася вищою за середні історичні значення. Для порівняння, у 2023 році батареї NMC (нікель-марганець-кобальт) були менш ніж на 25% дорожчими, ніж їхні еквіваленти LFP, порівняно з надбавкою в 50% у 2021 році. Акумулятори LFP залишаються значно дешевшими, ніж NMC, і їхня ціна останнім часом швидко знизилася.
Ємність ринку акумуляторів для електротранспорту в Україні станом на 2023 рік складала 112,61 тисяч одиниць у кількісному вираженні.
У першій половині 2024 року ємність ринку дорівнювала 51 тисячі одиниць, що складає менше половини обсягу імпорту попереднього року, що вказує на досягнення ринком періоду спаду, водночас можливо, що великі компанії-імпортери купують товари лише один раз на рік однією великою партією та зроблять дану закупівлю наприкінці року.
Основні гравці на ринку
Частки операторів на ринку акумуляторів оцінювались за обсягами доходів у 2023 році (офіційна звітність компаній).
Найбільшою серед вищезазначених компаній є ТОВ «ЕЛЕЮС», частка якої щодо інших підприємств складає 61%, також значні частки мають інші компанії-імпортери акумуляторів для електротранспорту, в той час як сума доходів двох найбільших виробників на ринку не перевищує 5%.
Висновки
Акумулятори для електротранспорту – це джерела накопичення, зберігання та забезпечення живлення електродвигунів транспортних засобів, таких як електромобілі, електроскутери, електробуси тощо. Вони працюють на основі електрохімічних реакцій, за яких електрична енергія змінює різницю потенціалів, що виникає на межі стикання електродів з електролітом, утворює електрорушійну силу акумулятора: під час розряджання акумулятора енергія хімічних реакцій перетворюється на електричну енергію; впродовж заряджання, навпаки, електрична енергія перетворюється на хімічну. Основними характеристиками акумуляторів для електротранспорту є ємність, енергетична щільність, термін служби та час зарядки. Типи акумуляторів для електротранспорту (за фізичним складом конструкції) включають в себе літій-іонні, літій-залізо-фосфатні, нікель-метал-гідридні та свинцево-кислотні.
Зростаючий попит на акумулятори для електротранспорту, в основному для електромобілів, найбільше сприяє збільшенню попиту на такі критично важливі для електроніки метали, як літій. Так, у 2023 році світовий попит на акумуляторні батареї з літію становив близько 140 тис. тонн, що становить 85% від загального попиту на літій і більше ніж на 30% більше, ніж у 2022 році; для кобальту попит на акумуляторні батареї зріс на 15% до 150 тисяч тон, тобто 70% від загального обсягу. У меншій мірі зростання попиту на акумулятори сприяє збільшенню загального попиту на нікель, на який припадає понад 10% загального попиту на нікель. У 2023 році попит на нікель для акумуляторів склав майже 370 тис. тонн, що майже на 30% більше, ніж у 2022 році.
Ємність ринку акумуляторів для електротранспорту в Україні станом на 2023 рік складала 112,61 тисяч одиниць у кількісному вираженні або 38,13 млн грн у грошовому вираженні. Основну частку ринку акумуляторів для досліджуваного електротранспорту в Україні складають акумулятори для електросамокатів – більше 75%, а також акумулятори для електротранспорту – більше 20%. Водночас, тіньовий сегмент на ринку акумуляторів для електротранспорту в Україні станом на вересень 2024 року можна оцінити у 90%.
Джерело: BIZMARTINFO