Виходячи на ринок товарів чи послуг з метою отримання прибутку, суб'єкти бізнесу мають пам'ятати, що кількість грошей, які можна виручити в обраній сфері економічної активності, не нескінченна. На ринку продається певна кількість продукції за період часу, а конкретне підприємство може зробити лише деяку частку цих продажів. Для того щоб з'ясувати, скільки товару можливо реалізувати і яку суму коштів заробити, необхідний аналіз обсягу ринку.
Якщо ви плануєте аналізувати свій ринок, збережіть уже зараз посилання на типову структуру дослідження ринку для підготовки технічного завдання в майбутньому.
Аналіз обсягу ринку проводиться в процесі маркетингових досліджень, які компанія Pro-Consulting виконує на замовлення своїх клієнтів. З понад 2500 кейсами по аналізу ринків України та світу можете ознайомитися в каталозі готових проєктів. Найпростіше провести аналіз обсягу ринку за даними державної статистичної служби, в яких для цільової продукції виділено окрему графу. Береться кількість вироблених товарів, віднімається продукція, що пішла на експорт, і додаються імпортні поставки - у такий спосіб обчислюється значення ємності, і надалі проводиться аналіз обсягу ринку. Якщо аналіз обсягу ринку необхідний у грошовому вираженні, то кількість цільової продукції множиться на її ціну для продажу.
Однак бувають випадки, коли описаний вище спосіб аналізу обсягу ринку не може бути використаний. Наприклад, клієнта цікавить ринкова ніша, специфічні товари якої окремо не виділяються в офіційних статистичних зведеннях. Також ринок, що досліджується, може обмежуватися окремим регіоном країни або навіть районом населеного пункту, а аналіз обсягу ринку все одно потрібно провести. У таких випадках дослідники користуються додатковими методами. Якщо ви не впевнені в тому, яку методологію обрати для аналізу вашого ринку, зв'яжіться з нашим консультантом - контакти - він поставить правильні запитання щодо цілей і завдань вашого підприємства і допоможе скласти технічне завдання.
Щоб отримати більш предметне уявлення про реальну структуру ринкового звіту, перегляньте, наприклад, опис готового аналізу ринку горіхів і сухофруктів в Україні або аналізу ринку композитної сітки та арматури в Туреччині.
Метод за середнім споживанням «знизу-вгору»
Аналіз обсягу ринку цим методом найпростіший і водночас найнеточніший, як і всі подібні методи з усередненими значеннями. Разом з тим, такий аналіз обсягу ринку застосовується для загальної оцінки стану сфери бізнесу. Для того, щоб провести аналіз обсягу ринку методом «знизу-вгору», необхідно знати, скільки цільової продукції купує середній споживач протягом року або іншого проміжку часу та кількість споживачів на ринку. Множачи споживачів на обсяг середнього споживання, ми отримуємо ємність ринку. Цей аналіз обсягу ринку не годиться для детального розроблення маркетингової стратегії та тонкого налаштування бізнесу, оскільки не враховує ні сегментацію споживання, ні регіональні особливості, ні канали збуту продукції, ні інші особливості.
Аналіз обсягу ринку за показниками основних суб'єктів - метод «зверху-вниз»
Первинними постачальниками товарів на ринок є виробники та імпортери. Якщо дізнатися і підсумувати їх показники, то можна дуже точно визначити ємність ринку. Складність полягає в тому, що інформація про діяльність основних операторів не завжди доступна в потрібному обсязі. Завдання дослідника - добути дані про компанії, які сумарно мають якомога більшу ринкову частку (дізнайтеся також про вашу ринкову частку). Що ближча ця частка до 100%, то точніший аналіз обсягу ринку цим методом. Від початку ми не можемо точно знати, яку частину ємності ринку забезпечують охоплені дослідженням суб'єкти, тому описаний аналіз обсягу ринку завжди має похибку.
Аналіз обсягу ринку за даними роздрібних продажів
Якщо нам необхідно зробити аналіз обсягу ринку в локальному масштабі, де можна обійти всі торгові точки й отримати в них відомості про продажі, застосуємо цей дорогий і трудомісткий метод. Такий аналіз обсягу ринку найточніший, але не абсолютно, тому що існують канали продажів, які не охопиш дослідженням. Але все ж для локальних підприємств аналіз обсягу ринку за даними роздрібних продажів дуже корисний для детального планування бізнесу.
Визначення ємності - це ще не весь аналіз обсягу ринку. Ємність можна сегментувати в зрізах, що цікавлять клієнта, при цьому визначити ринкову частку замовника, перспективні ніші, шляхи підвищення конкурентоспроможності, інвестиційний потенціал галузі.
Аналіз обсягу ринку дає змогу складати моделі подальшого розвитку напряму бізнесу, на підставі яких давати прогнози та рекомендації. Замовити аналіз обсягу ринку можна, скориставшись контактними даними Pro-Consulting.