Анотація до аналізу ринку:
За результатами дослідження українського ринку хліба за період 2009 – 1 кв. 2014 рр. аналітиками Компанії Pro-Consulting сформований огляд, в якому детально охарактеризовано основні сегменти цього ринку, проаналізовано динаміку місткості ринку та її основних компонентів. Вказано, що хліб, будучи продуктом першої необхідності, займає доволі велику частку в структурі витрат домогосподарств на продукти харчування, проте цей індикатор щорічно скорочується (на 0,8 п. п. з 2011 по 2013 р.), як і споживання хліба в абсолютних натуральних показниках при зростанні відповідних грошових. Виявлено та висвітлено причини негативних тенденцій розвитку ринку, серед яких, насамперед, вказують жорстке державне регулювання. Виготовлення соціальних сортів хліба є нерентабельним для виробників, змушуючи їх переходити на більш дорогу продукцію. Істотною причиною також є відмова великої кількості споживачів від звичайної хлібної продукції, перехід на низькокалорійні, бездріжджові сорти хліба або виготовлені за рецептурою з корисними добавками (висівками, вітамінами тощо). У структурі ж ринку за видами виробів переважає хліб пшеничний, у 2013 р. його частка досягла майже 45%, а житньо-пшеничного (і пшенично-житнього) перевищила 30%. Приділено увагу опису операторів ринку, наведена інформація щодо найбільшим з них з перерахуванням підприємств, які входять до них. У схематичному вигляді наведена регіональна концентрація Топ-100 найбільш значних ринкових гравців із зазначенням щодо них ключової інформації. Важливим аспектом дослідження є оцінка індексів, що характеризують рівні конкуренції та монополізації аналізованого ринку. Значення ряду індексів, отримані в результаті обчислень, свідчать про високу конкуренцію виробників при низькому рівні ринкової концентрації. Практично весь експорт хліба надходить до Росії, при цьому абсолютні показники мінімальні – вивозиться менш сотої частки відсотка виробленого в країні хліба. Показники імпорту на порядок вище. Розглянуто питання ціноутворення на хліб, при цьому показано, що в структурі собівартості більше половини складає основна і допоміжна сировина. Аналіз доповнений помісячними даними щодо вартості борошна в Україні, починаючи з 2012 р. Також висвітлені різні аспекти споживання із зазначенням основних каналів збуту. При викладі результатів прогнозування ринку вказано, що складна політико-економічна ситуація може призвести до зростання податкового навантаження, що підтримуватиме тенденцію до скорочення місткості ринку (до 2017 р. – на 15,8% до показника 2013).
Детальний зміст:
1. Загальна характеристика ринку
1.1. Опис ринку (історія розвитку, специфіка, проблеми, фактори впливу на ринок)
1.2. Аналіз тенденцій розвитку ринку в 2009–2014 рр.
1.3. Загальні показники ринку, розрахунок ємності ринку в 2009–2014 рр.
1.4. Сегментація і структурування ринку
1.5. Сировинна база, технологія виробництва
2. Державне регулювання
3. Динаміка виробництва та реалізації продукції в 2009–2014 рр.
3.1. Динаміка виробництва продукції в натуральному вираженні в 2009–2014 рр.
3.2. Динаміка реалізації продукції в грошовому вираженні в 2009–2014 рр.
4. Основні оператори ринку
4.1. Основні оператори ринку та їх опис
4.2. Сегментація та структурування основних операторів ринку (за сегментами, групами, спеціалізацією та у регіональному розрізі)
4.3. Частки ринку основних операторів
4.4. Ступінь конкуренції та ризики
5. Зовнішня торгівля на ринку
5.1. Експорт продукції в 2009–2014 рр. (обсяги, структура, ціни, географія поставок за країнами, основні експортери)
5.2. Імпорт продукції в 2009–2014 рр. (обсяги, структура, ціни, географія поставок за країнами, основні імпортери)
6. Ціна і ціноутворення на ринку
6.1. Динаміка цін на продукцію в 2009–2014 рр.
6.2. Опис факторів, що впливають на формування ціни, структура
6.3. Собівартість виробництва, рентабельність
7. Споживання продукції на ринку
7.1. Переваги споживачів щодо продукції, портрет споживача
7.2. Сегментація та структурування споживання
7.3. Потреба в продукції, ступінь задоволеності споживачів
8. Канали збуту продукції на ринку
9. Асортимент продукції, представлені на ринку
10. Висновки та рекомендації. Прогнозні показники розвитку ринку в 2014–2017 рр.
11. Інвестиційна привабливість галузі
11.1. SWOT - аналіз ринкового спрямування
11.2. Ризики і бар’єри виходу на ринок
Перелік таблиць:
1. Динаміка загального обсягу ринку хліба та хлібобулочних виробів в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне вираження, тис. тонн
2. Динаміка посівних площ пшениці та жита, а також показника врожайності культур в Україні за 2009–2013 рр., натуральне вираження
3. Динаміка посівних площ пшениці та жита, а також показника врожайності культур в Україні за 2009–2013 рр., натуральне вираження
4. Динаміка обсягів виробництва пшениці, жита і борошна в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне вираження, тис. тонн
5. Динаміка обсягів експорту та імпорту пшениць і жита в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне (тис. тонн) і грошове (млн дол. США) вираження
6. Динаміка виробництва хліба в Україні в розрізі товарних категорій за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне вираження, тис. тонн
7. Динаміка реалізації хліба в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., грошове вираження, млн грн
8. Структурування найбільших виробників хліба і хлібобулочних виробів в Україні у розрізі асортиментної пропозиції
9. Частки Топ-100 операторів ринку хліба України за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва, натуральне вираження, %
10. Частки операторів ринку хліба АР Крим за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. в загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
11. Частки операторів ринку хліба Вінницької області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. в загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
12. Частки операторів ринку хліба Волинської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
13. Частки операторів ринку хліба Дніпропетровської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
14. Частки операторів ринку хліба Донецької області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
15. Частки операторів ринку хліба Житомирської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
16. Частки операторів ринку хліба Запорізької області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
17. Частки операторів ринку хліба Івано-Франківської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
18. Частки операторів ринку хліба Кіровоградської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
19. Частки операторів ринку хліба Київської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
20. Частки операторів ринку хліба Луганської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
21. Частки операторів ринку хліба Львівської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
22. Частки операторів ринку хліба Миколаївської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. в загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
23. Частки операторів ринку хліба Одеської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
24. Частки операторів ринку хліба Полтавської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
25. Частки операторів ринку хліба Рівненської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
26. Частки операторів ринку хліба Сумської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
27. Частки операторів ринку хліба Тернопільської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
28. Частки операторів ринку хліба Харківської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
29. Частки операторів ринку хліба Херсонської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
30. Частки операторів ринку хліба Хмельницької області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
31. Частки операторів ринку хліба Черкаської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
32. Частки операторів ринку хліба Чернівецької області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
33. Частки операторів ринку хліба Чернігівської області за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр. у загальному обсязі виробництва регіону, натуральне вираження, %
34. Показники обсягів виробництва і часток ТОП-50 виробників хліба та ХБІ
35. Показники оцінки конкурентного середовища для побудови конкурентної карти ринку
36. Конкурентна карта ринку
37. Класифікація ринку хліба та ХБІ України за розміром ринкової частки в 2013 р.
38. Конкурентна карта ринку хліба та ХБІ України в 2013 р.
39. Динаміка експорту хліба та хлібобулочних виробів із України за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження
40. Деталізація експорту хліба з України за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження
41. Деталізація експорту хлібобулочних виробів із України за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження
42. Динаміка імпорту хліба та хлібобулочних виробів до України за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження
43. Деталізація імпорту хліба в Україні за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження
44. Деталізація імпорту хлібобулочних виробів в Україні за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження
45. Динаміка цін виробників на хліб у розрізі видів за 2010–2014 рр., грн / кг
46. Помісячна динаміка споживчих цін на хліб у розрізі видів за 2013 р., грн / кг
47. Динаміка середніх цін на пшеницю і жито в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., грн / тонну
48. Динаміка цін (без ПДВ) на борошно в Україні в 2012 – 1 кв. 2014 рр., грн за кг
49. Структура собівартості виробництва хліба та ХБІ для ряду підприємств України, 2013 р., %
50. Рівень рентабельності підприємств галузі виробництва хліба та ХБІ України, 2013 р., %
51. Витрати на збут підприємств галузі виробництва хліба та ХБІ України, 2013 р., % від собівартості
52. Асортимент хліба та хлібобулочних виробів ключових гравців, представлений на ринку України
53. Загальний SWOT-аналіз ринку хліба та хлібобулочних виробів України (з точки зору діючих операторів)
54. Позиція України в рейтингу «Ease of Doing Business» з деталізацією індикаторів (Рейтинг 2014 р.)
55. Основні параметри оцінки конкурентного середовища на ринку хліба та хлібобулочних виробів України
56. Оцінка конкурентного середовища на ринку хліба та хлібобулочних виробів України
57. Результати оцінки конкурентного середовища на ринку хліба та хлібобулочних виробів України
Перелік графіків і діаграм:
1. Структурування грошових витрат домогосподарств на харчування в Україні за 2011–2013 рр., у середньому на місяць
2. Динаміка виробництва, експорту та імпорту хліба та хлібобулочних виробів в Україні за 2009–2013 рр., натуральне вираження, тис. тонн
3. Динаміка загального обсягу ринку хліба та хлібобулочних виробів в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне вираження, тис. тонн
4. Динаміка загального обсягу ринку хліба та хлібобулочних виробів у розрізі сегментів в Україні за 2009 –1 кв. 2014 рр., натуральне вираження, тис. тонн
5. Структурування ринку хліба та хлібобулочних виробів у розрізі вітчизняної та імпортної продукції в Україні за підсумками 2013 р., натуральні показники, %
6. Регіональна сегментація виробництва хліба в Україні за підсумками 2013 – 1 кв. 2014 рр., натуральні показники, %
7. Сегментація виробництва хліба в Україні в розрізі товарних категорій за підсумками 2013 р., натуральні показники, %
8. Динаміка виробництва хліба в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., натуральне вираження, тис. тонн
9. Динаміка реалізації хліба в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр., грошове вираження, млн грн
10. Регіональна концентрація Топ-100 операторів ринку хліба України за підсумками 2013 р.
11. Регіональна концентрація Топ-100 операторів за обсягами виробництва ринку хліба України за підсумками 2013 р.
12. Частки ринку ключових операторів ринку хліба в загальному обсязі виробництва хліба та хлібобулочних виробів в Україні за підсумками 2013 р., натуральне вираження, %
13. Географічна структура експорту хліба з України за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження, %
14. Географічна структура експорту хлібобулочних виробів із України за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) Вираження, %
15. Географічна структура імпорт хліба до України за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження, %
16. Географічна структура імпорту хлібобулочних виробів до України за підсумками 2013 р., натуральне (тонн) і грошове (тис. грн) вираження, %
17. Динаміка індексу споживчих цін на хліб і хлібобулочні вироби в Україні за 2009 – 1 кв. 2014 рр.
18. Помісячна динаміка споживчих цін на хліб в розрізі видів за 2013 р., грн / кг
19. Структура собівартості виробництва хліба та ХБІ в Україні, 2013 р., %
20. Рейтинг факторів, що впливають на вибір хліба та хлібобулочних виробів
21. Структура споживання хліба і хлібобулочних виробів в Україні в розрізі походження продукції (вітчизняна / імпортна) в 2011–2013 рр. у натуральному вираженні, %
22. Структура споживання хліба і хлібобулочних виробів у розрізі сегментів в Україні станом на 2013 р., натуральне вираження, %
23. Характеристика цільової аудиторії хліба в Україні станом на 2013 р., %
24. Структурування споживчих переваг щодо видів хліба в Україні станом на 2014 р.
25. Структурування споживчих переваг щодо видів хлібобулочних виробів в Україні станом на 2014 р.
26. Структурування частоти здійснення покупок хліба в Україні станом на 2014 р., %
27. Структурування частоти здійснення покупок хлібобулочних виробів в Україні станом на 2014 р., %
28. Структурування споживчих переваг щодо вибору місця здійснення покупки хліба в Україні станом на 2014 р., %
29. Структурування споживчих переваг щодо вибору місця здійснення покупки хлібобулочних виробів в Україні станом на 2014 р., %
30. Динаміка обсягу споживання хліба і хлібобулочних виробів в Україні, в середньому кг за місяць на одну особу населення
31. Структура збуту хліба та хлібобулочних виробів на українському ринку в 2013 р., %
32. Частка витрат на збут підприємств галузі виробництва хліба та ХБІ України, 2013 р., % від собівартості
33. Прогнозні показники розвитку ринку хліба та хлібобулочних виробів в Україні на 2014–2017 рр., натуральне вираження, тис. тонн
34. Місце України в світовому рейтингу «Ease of Doing Business» за 2010–2014 рр.