Повʼязані з РФ бренди досі продаються в українських магазинах – дані Pro-Consulting по ринку косметики. FORBES
1834

Повʼязані з РФ бренди досі продаються в українських магазинах – дані Pro-Consulting по ринку косметики. FORBES

В Україні ще на початку березня 2022-го Кабмін заборонив надання послуг та розрахунки з компаніями, які належать контрагентам із РФ та Білорусі або повʼязані з ними. Але товари з російським шлейфом можна знайти майже у всіх українських мережах. Серед таких марок – Splat, Vivienne Sabo, «Раптор», Salton та Redmond. 

До великої війни в сегменті косметики та гігієни російська продукція займала майже 3% ринку. Загальний обсяг сегменту – $1,5 млрд, підрахували в консалтинговій компанії Pro-Consulting. Зокрема, це бюджетна косметика Faberlic, шампуні, кондиціонери та фарби для волосся Estel та інше. В побутовій техніці частка товарів із РФ, за оцінкою співвласника мережі «Фокстрот» Валерія Маковецького, становила 20–30% ринку. В 2021 році обсяг сегменту досяг $1 млрд, кажуть у Pro-Consulting. Можливо вам стане у нагоді готовий аналіз ринку професійної доглядової косметики і косметології (2021 рік) - Pro-Consulting актуалізує його за вашим запитом.

Залишки російської техніки

«Нехай вона згорить», – тихо каже консультант одного з київських магазинів мережі «Фокстрот» репортерці Forbes. На таку репліку заслужила російська мультиварка Redmond, що знаходилася в залі.

Чому «Фокстрот» не припинив продаж такого товару? За словами співвласника мережі Валерія Маковецького, в торговельних залах знаходяться залишки. Він каже, що останній раз цю техніку компанія закуповувала два-три роки тому. «Залишків небагато, вони з подряпинами, – пояснює він. – Їх тяжко продати».

Така ж історія і в Comfy. Техніку Redmond, як і інші торгові марки з Росії, ритейлер повністю перестав закуповувати після 24 лютого, розповідає директор департаменту PR Антон Одарюк. Компанія відмовилася навіть від моделей міжнародних марок, що вироблені в РФ. За словами Одарюка, товари, які досі продаються, – це залишки із замовлень, які не були викуплені, або уцінка. У Pro-Consulting є готове опитування впізнаваності магазинів побутової техніки та електроніки в Києві (2021 рік) – за аналогічною методикою можемо дослідити і ваш бренд.

З декоративною косметикою відбуваються подібні речі. Туші для вій та олівці для повік Vivienne Sabo до великої війни продавалися майже у всіх косметичних магазинах країни. Як і засоби з догляду за шкірою Natura Siberica. Обидві марки засновані в РФ.

Зараз розпродуються залишки, куплені до 24 лютого, кажуть Forbes у дрогері-мережах Watsons та EVA. За словами керівника PR напрямку EVA Олександри Гнатик, компанія придбала цієї продукції на мільйони гривень.

Російська історія Vivienne Sabo, Splat, «Раптор» та Salton

Є ще одна причина, чому повʼязані з РФ товари залишаються на поличках українських магазинів. Компанії-постачальники надають ритейлерам документи, в яких зазначено, що марки належать європейським або українським юрособам. 

Та ж Vivienne Sabo з 2011 року стала частиною французької Vivienne Cosmetiques S.A.S. Такою інформацією з Forbes поділився гендиректор мережі EVA Олексій Шищук, який посилається на лист офіційного постачальника. На підставі цього косметика продовжує продаватися і в інтернет-магазині MakeUp. Ритейлер після 24 лютого перевірив свій асортимент та позбавився російських товарів, каже керівниця з маркетингу MakeUp Любов Калюжна. Vivienne Sabo пройшла перевірку. Калюжна каже, що її інтернет-магазин отримав підтвердження, що ця марка не належить компанії в РФ та не виробляється в цій країні. 

У 2021 році російський Forbes у статті про Vivienne Sabo не згадує про продаж цієї компанії французьким власникам. Засновницею марки там названо бізнесвумен із Челябінська Наталію Ракоч. У листі до EVA Vivienne Cosmetiques S.A.S не відхрещується від Ракоч, але повідомляє, що наразі вона не має жодного відношення до володіння торговою маркою Vivienne Sabo, її просування та виробництва.

Міжнародний сайт viviennesabo.com не відкривається в Україні. Можлива причина – з початку повномасштабної війни в країні блокуються російські сайти або сайти, розміщені на серверах у РФ. Користувачам з інших країн вдається зайти на сайт. Зокрема, на ньому вказується, що тільки в Москві косметика бренду продається в 258 офлайн-магазинах та в 10 найпопулярніших російських інтернет-магазинах.

За адресою реєстрації Vivienne Cosmetiques S.A.S у Парижі, судячи із зображення на Google maps, знаходиться будівля, схожа на житлову, з ресторанами та крамницями. Питання, передані через постачальника, залишилися без відповіді на момент публікації матеріалу, як і запит на єдину вказану електронну пошту на сайті.

Подібна історія і в зубної пасти Splat, яку для українського ринку виробляють у Болгарії. 

Ще з 2014-го торговельні мережі активно замінюють товари з російським корінням на власні торгові марки або розширюють асортимент української продукції у своїх магазинах, кажуть ритейлери.

В Auchan, Novus та EVA замінюють російські товари на власні марки або товари, випущені в Україні. А в мережі METRO Cash & Carry – на аналоги європейського виробництва. «Безперечно це шанс [для українських виробників. – Forbes], – каже співзасновник шведсько-українського проєкту Develop Your Business Ігор Гут. – Але боюся, що їх може замінити імпорт з інших країн». 

У 2000-х роках цю марку заснував російський підприємець Євген Дьомін. Ексцентричний бізнесмен, який щомісяця пише покупцям листи, які вкладають до упаковки. В 2019-му в інтервʼю російському виданню Rb.ru він казав, що його компанія завжди в будь-якій країні за межами Росії відкрито розповідає про те, хто стоїть за маркою. 

Проте розібратися, хто стоїть за Splat, що продається в багатьох супермаркетах в Україні, непросто. Офіційний постачальник цієї пасти «СЛ Дистрибьюшн» на запит Forbes повідомив, що з 2007-го марка належить швейцарській IWI AG. Згідно з даними швейцарської системи моніторингу Business Monitor, ця компанія була заснована пізніше – у 2011 році. Вона, окрім того, отримує прибуток від комерційного використання інтелектуальної власності. Проте серед її підрозділів не вказано жодного, який би працював в галузі виробництва косметично-гігієнічних засобів. Філії IWI AG надають фінансові та транспортні послуги, виробляють електроенергію, займаються оптовою торгівлею автомобільними деталями тощо. Крім того, зазначено, що компанія «мала».

Ще деякі марки з російським слідом є в «Сільпо» та Novus. Це засоби від комах «Раптор» та косметика для взуття Salton. Ці бренди в кінці 1990-х заснували власники російської компанії Upeco Володимир Чекурда та Олексій Белевцев, писав російський «Коммерсантъ». До повномасштабного вторгнення ці торгові марки були присутні більше ніж у 10 країнах.

В Україні ці товари виробляє компанія «Сабріз», яку, за даними YouControl, у листопаді 2010-го заснував Віталій Коваленко. «Сабріз» не пов’язана з Upeco та з громадянами РФ», – написав він Forbes. За його словами, у 2021-му «Сабріз» придбала права на марки в Україні у власність.

Але в «Сільпо» та Novus репортерка Forbes побачила «Раптор», вироблений влітку 2022-го, на якому написано, що торгова марка належить Upeco. Хоча сам продукт і був виготовлений в Італії.

Джерело: FORBES

Дата розміщення: 20.01.2023
дивитися наступну новину

Інші новини

Зв'язатися з нами