Стаття підготовлена на базі дослідження ринку ХоРеКа в Україні, проведеного компанією Pro-Consulting на замовлення USAID
Ресторанно-готельний бізнес в Україні зазнав нищівного впливу війни на початку 2022 року. Протягом двох років ринок HoReCa в Україні втратив значну кількість закладів, що були знищені або пошкоджені під час обстрілів чи залишились на окупованих територіях. За даними Київської школи економіки, станом на квітень 2024 року задокументовані воєнні втрати 157 готелів та ресторанів. Загальна кількість готелів на ринку HoReCa в Україні у 2022 році зменшилася на 16,7% у порівнянні з 2021-м, у наступному 2023 році кількість готелів скоротилася ще на 4,5%.
В процесі аналізу ринку HoReCa в Україні у квітні 2024 року компанія Pro-Consulting провела опитування серед суб’єктів сфери бізнесу, що вивчалася, з метою виявлення найбільш потужних факторів впливу на їх діяльність. Більша частина опитаних заявили, що джерелом найбільших ризиків для ресторанно-готельного бізнесу залишається велика війна на території нашої країни. На другому місті за впливовістю стала нестача персоналу, на третьому – мобілізаційні заходи.
Серед інших деструктивних факторів, що впливають на ринок готельних послуг в Україні можна визначити:
Моніторинг ринку готельних послуг в Україні показує, що за підсумками 2022 року виручка готелів обвалилась відразу на 51% у порівнянні з показником 2021 року. Згодом ситуація на ринку готельних послуг в Україні дещо вирівнялась. Оператори та споживачі змогли пристосуватися до нових умов, що проявилося у збільшенні виручки українських готелів у 2023 році на 25,7%, але загальна сума зароблених готельєрами грошей все ж не дотягнула до довоєнного показника. Факторами, що сприяли відновленню ринку, стали:
Відвідуваність готелів у найбільших містах України була доволі однорідною до початку повномасштабної агресії Росії. У 2022 році картина різко змінилася. Велика кількість людей виїхала з прифронтових територій у західні регіони, створивши там підвищений попит на послуги розміщення. Готелі в Харкові, Запоріжжі, Києві на початку великої війни були майже порожні через ризики наступу росіян. Разом з тим, навесні 2024 року в столиці зафіксований ріст заповнюваності п’ятизіркових готелів. Це пов’язано з прибуттям іноземних журналістів, дипломатичних місій та міжнародних делегацій. Зі структурою даного ринкового звіту ви можете ознайомитись за цим посиланням.
З літа 2022 року частина внутрішньо переміщених осіб почали повертатись до місць постійного проживання, що спричинило зниження рівня заповнюваності готелів в Україні у західних регіонах та підвищенню цього показника у центральних, південних та східних.
Маркетингове дослідження ринку готельних послуг в Україні дозволило визначити перспективні ніші, де можна розвивати бізнес навіть у теперішніх несприятливих умовах. Так, протягом досліджуваного періоду спостерігалося зростання популярності курортних готелів різних форматів, розташованих у західній Україні. Відпочинок у цьому відносно безпечному регіоні став безальтернативним для чоловіків призовного віку, яким заборонений виїзд за кордон. Сімейні та одинокі чоловіки 25-40 років часто знімають апартаменти на 2-3 дні для відпочинку, позбавлення стресу та перезавантаження.
Коментар Ірини Зеленіної, президентки ГС «Український ХоРеКа Кластер»: «Від початку повномасштабного вторгнення відвідуваність готелів в Україні була неоднорідною через безпекову ситуацію та міграцію населення. У лютому та березні 2022 р. заповнюваність готелів на заході України зросла вдвічі, досягнувши понад 70% у Львові та 80-85% у Буковелі через виїзд населення з небезпечних регіонів. У Києві попит на готельні послуги був майже нульовим, а в Дніпрі, Одесі, Запоріжжі та Харкові заповнюваність становила 30-40%. Наприкінці 2022 року відвідуваність готелів по всій вільній території України стабілізувалася, хоча в Одесі та Дніпрі залишалась низькою через обстріли, а в Харкові та Запоріжжі, навпаки зросла завдяки звільненню територій та потребі у розміщенні журналістів, іноземних спеціалістів та військових тощо. Загалом у 2023 році заповненість готелів у Києві та Львові залишалась стабільною завдяки зменшенню обстрілів та відновленню відряджень, а у Дніпрі галузь фактично жила за рахунок бізнес-подорожей».
Коментар Олександра Соколова, Генерального директора Pro-Consulting та члена експертної ради ГС «Український ХоРеКа Кластер»: «Наразі спостерігається активний розвиток внутрішнього туризму та курортних готелів, таких як SPA-готелі, спортивні готелі, глемпінги, а також готелі сімейного та несімейного типу. Як наслідок, великим є попит з боку інвесторів. Особливо цей розвиток помітний на Заході Україні, де відносно стабільна безпекова ситуація сприяє зростанню популярності сімейного відпочинку. Важливим фактором є сильно обмежений виїзд чоловіків за кордон під час війни, що стимулює розвиток внутрішнього туризму. Крім того, готелі все частіше стають місцем перезавантаження для українців. Високим попитом користується відпочинок на 2-3 дні у готелях серед молодих людей віком 25-40 років, які шукають можливість відновити сили та «перезавантажитись» в умовах війни».
Цю оглядову статтю було підготовлено на основі комплексного аналізу ринку закладів громадського харчування та готелів (ХоРеКа), який команда Pro-Consulting провела на замовлення проекту USAID «Конкурентоспроможна економіка України». З презентацією основних результатів дослідження стану ринку HoReCa можна ознайомитись за посиланням.
Також ми підготували для вас невеличкий список релевантних до теми статті готових аналітичних проектів, які можуть стати вам у нагоді: