Журнал Корреспондент і компанія Pro-Consulting продовжують реалізацію спільного проекту Весь український бізнес. Хто стоїть за найбільшими українськими компаніями в різних галузях, яке місце вони займають у вітчизняній економіці – кожен місяць ми розповідаємо про ситуацію на конкретному ринку.
У цьому номері - інформація про ринок хліба. Важливість цього продукту, особливо в умовах воєнних дій, – не тема для обговорення. А саме виробництво хліба та хлібобулочних виробів – стратегічно важлива й одна з найбільших галузей харчової промисловості.
Ситуацію на ринку коментує Сергій Михальчук, провідний аналітик відділу аналізу ринків компанії Pro-Consulting.
«В останні роки ринок хлібобулочної продукції характеризується постійним зниженням обсягів споживання, що зумовлено як демографічними процесами, так і перерозподілом споживчого попиту на продукцію інших харчових сегментів. Додатковими факторами, що стимулюють виробників знижувати обсяги виробництва, є державне регулювання галузі з жорстким обмеженням рентабельності на вкрай низькому рівні, постійне зростання витрат на виробництво, у першу чергу на сировину та енергоносії, а також велика частка тіньового ринку.
Постійне підвищення собівартості продукції за рахунок подорожчання енергоносіїв та сировинної складової, а також податкового тиску призводить до розвитку тіньового ринку, який, за найскромнішими оцінками, перевищує 30% від загального обсягу. Низький рівень якості, характерний для такого виду продукції, зумовлений максимальним здешевленням виробництва, в тому числі економією на якісній сировині. Нижчі поточні витрати дозволяють таким підприємствам активно використовувати демпінг як основний маркетинговий інструмент.
Також характерною особливістю ринку є наявність регіональних провідних операторів. На українському ринку хліба працює велика кількість операторів, йому властивий високий рівень конкуренції та, відповідно, низький показник концентрації. Ця тенденція пояснюється коротким терміном придатності товару та оптимізацією логістичних витрат. Тому традиційно виробник постачає свою продукцію в області та міста, що знаходяться в безпосередній близькості від виробничих потужностей.
В останні роки для цього ринка характерні глобальні структурні зміни. Оператори стали активно розвивати та просувати продукцію високого цінового сегмента, маржа на яку набагато вища, ніж на «соціальні» сорти.
Варто зазначити, що вітчизняні виробники хлібобулочних виробів відчувають тиск з боку сегмента заморожених хлібних напівфабрикатів. Експерти прогнозують, що в найближчі роки цей напрям потенційно може зайняти близько чверті всього ринку хліба та хлібобулочних виробів. Однак його розвиток значною мірою стримує специфіка споживання і низький рівень готовності споживачів купувати подібну продукцію».
Як вже писав Корреспондент, головні принципи формування списку операторів того чи іншого ринку в проекті Весь український бізнес – максимальна достовірність, яка підтверджується аналізом кількох альтернативних джерел, системність, точність, об’єктивність та оперативність. Дані є офіційними та базуються на звітності компаній перед різними контролюючими органами. Ураховуючи поточну ринкову ситуацію та доступність інформації, в переліку відомостей можливі коректування.
Число аналізованих операторів залежить від ступеня монополізації та концентрації ринку і може варіювати залежно від специфіки досліджуваного напряму. На ринку хліба сумарна частка розглянутих операторів сягає 60%.