Автомийки самообслуговування – не дешевий бізнес. Чи варто входити в цю нішу? Forbes опитав лідерів ринку та власників автомийок
Найбільші бренди автомийок самообслуговування мають сотні об’єктів по Україні, більшість – франчайзингові або партнерські. Як увійти в цю сферу та чому повертати інвестиції доведеться довго?
На жовтень 2024 року в Україні є близько 1200 автомийок самообслуговування, за підрахунками консалтингової компанії Pro-Consulting. Продавці обладнання пропонують швидкий старт бізнесу, рентабельність 60-80% і окупність до трьох років. У мийку на чотири-шість постів треба вкласти до €200 000, не враховуючи вартість земельної ділянки, розповідає комерційний директор компанії ICW Руслан Коліко.
Чи справджуються показники? «Відбити інвестиції розраховую тільки через шість років», – каже франчайзі мережі LuxWash Юрій Купрій, який вклав у дві автомийки понад $1 млн в 2021-му.
Чи можуть автомийки бути вигідним бізнесом і що потрібно врахувати, щоб не прогоріти?
Ринок небагатьох
Виготовляємо власне обладнання, продаємо клієнту і будуємо для нього автомийку під ключ, описує бізнес-модель компанії LuxWash співзасновник Андрій Дякович. З 2013 року вона збудувала в Україні понад 500 автомийок. Більшістю з них володіють франчайзі, власних мийок у LuxWash – 20, каже Дякович.
«Надаємо будівельників та креслення. Підключення комунальних послуг і дозволи органів влади – на стороні замовника», – розповідає комерційний директор компанії ICW Руслан Коліко. Запчастини для обладнання високого тиску мережа закуповує в Італії, електроніку – в Тайвані, зазначає він. У 2024-му у компанії 150 побудованих мийок в Україні, додає Коліко.
Є до десяти великих компаній, які конструюють автомийки під ключ, конкуруючи між собою, розповідає співзасновник компанії «Ерле Україна» Юрій Хрущ. З 2013 року вона імпортує обладнання в німецького виробника Ehrle та будує партнерам автомийки під цим брендом. У мережі 24 автомийки, більшість – у Вінниці та Львові, каже він.
За час вторгнення в Україні відкрилося близько 200 автомийок, за оцінкою Pro-Consulting. Малі мережі та автомийки опитані представники компаній не вважають конкурентами.
ICW та LuxWash будують мийки у шести країнах Європи та Туреччині. Виторг компаній – 43,8 млн грн і 75,7 млн грн, за даними YouControl. Мийки самообслуговування – у нижчому ціновому сегменті, порівняно з ручними, запевняє Дякович з LuxWash. Середній чек мережі – до 100 грн за одне миття, тоді як ручні мийки – від 550 грн, додає він.
З початку вторгнення помітно тенденцію – ручні мийки переходять на формат самообслуговування, каже бізнес-консультант KSE Олег Зубченок. «Основна причина – нестача робочої сили», – говорить він.
Нових автомийок будують на 60-70% менше порівняно з 2021-м, визнає Дякович з LuxWash. Причини – економічна нестабільність, проблеми з електроенергією та логістикою після вторгнення, пояснює засновниця компанії Franchise GroupМирослава Козачук. «У 2023 році спостерігаємо відновлення зацікавленості, особливо в регіонах з високим трафіком», – додає експертка.
Наскільки вигідно заходити в цей бізнес?
Які витрати врахувати при відкритті автомийки
«Рентабельність 60-80% має таку ж ймовірність, як виграш у казино», – говорить власник автомийок LuxWash Юрій Купрій. Мийки на сім і п’ять постів у Стоянці та Яготині на Київщині він відкрив в кінці 2021-го. До цього мав досвід бізнесу в АЗС та будівництві комерційної нерухомості.
В нову нішу увійшов заради експерименту, каже Купрій. Вклав більше $1 млн – доінвестовував у капітальні ремонти, пояснює підприємець. «Цей бізнес буде прибутковим, якщо відкривати велику мийку або мережу», – каже він.
При відкритті автомийки власники не завжди враховують супутні витрати, з якими реальна окупність бізнесу – мінімум 5-6 років, каже Зубченок з KSE. «Відведення і очистка води може складати 20-25% від усього інвестиційного бюджету», – пояснює він.
Витрати на документацію, зарплата маркетолога та бухгалтера – фіксовані й не залежать від кількості місць для авто на мийці, каже Купрій. «У п’ять постів ви інвестуєте $500 000, в десять – на $100 000 більше. Але виторг відрізнятиметься вдвічі», – наголошує підприємець.
Утримання автомийки на сім постів обходиться щомісячно в 400 000-700 000 грн, розповідає Купрій. «Цей бізнес має сенс, коли приносить хоча б 1 млн грн виторгу на місяць», – розповідає він. Змінні статті витрат – заробітні плати, закупівля хімії, комунальні послуги та робота генератора, додає Купрій.
Найприбутковіші локації – у великих містах, немає сенсу відкриватись у населених пунктах з менш ніж 50 000 населення, радить Руслан з ICW. Доцільно будувати автомийку на в’їздах у житлові масиви, якщо поблизу немає інших автомийок, додає Дякович з LuxWash.
Автомийки – один із найбільш стабільних бізнесів під час війни, розповідає керівник мережі з чотирьох автомийок в одному з обласних центрів на правах анонімності. Треба обирати місце з великим потоком автомобілів і будувати великі мийки, каже він.
Як збільшити шанси на успіх?
Де найкращий попит на автомийки
Врахуйте кількість мешканців та відсутність конкурентів у радіусі 10-15 км від автомийки, радить Зубченок з KSE. Звичайний трафік на дорозі не є надійним показником, додає він. «Люди не завжди думають про миття авто, коли мандрують з точки А в точку Б», – каже експерт. Що ще потрібно врахувати?
Пошуком і купівлею земельної ділянки інвестор займається самостійно, кажуть представники опитаних компаній. Разом з її вартістю, будівництво автомийки може коштувати €500 000, говорить Руслан Коліко з ICW. У Києві вартість сотки для комерційних цілей $6000-25 000, йдеться на платформі Dim.Ria. Для будівництва автомийки знадобиться в середньому 15 соток, каже Коліко.
Динаміка продажів залежить від погоди – найкраще в сезони, коли вона змінюється протягом тижня, говорить Руслан Коліко. «10-12 днів на місяць у тебе черги, а 20 днів – мінімальне завантаження», – пояснює він. Краще відкривати автомийку з більшою кількістю місць для авто, щоб не було черг у пікові періоди, зазначає Зубченок.
Поширена проблема – підприємці міксують обладнання виробників автомийок із неоригінальними компонентами, каже Юрій Хрущ з Ehrle. «Докуповують дешевші дозатори чи помпи, щоб зекономити. Після поламки звертаються до виробників обладнання – але ті можуть відмовити у гарантійному ремонті», – пояснює він.
Автомийки Купрія поки далекі від виходу в нуль – відбити інвестиції підприємець розраховує не раніше, ніж за десять років від відкриття. Довга окупність ускладнює й продаж. «Це модний бізнес, а не прибутковий. Якби міг продати його за повну вартість або хоча б половину – я б це зробив», – говорить Купрій.
Джерело: FORBES