Рис. 1. Навантаження і транспортування продукції у МКР
Перші приклади регулярного практичного використання МКР належать до початку 1980-х років (Японія, Південна Корея, ряд країн Західної Європи). Роботи зі створення МКР велися і в СРСР, де завдання надійної та економічної упаковки експортованої продукції хімічної, металопрокатної, будівельної та ін. галузей промисловості стояла дуже гостро. Розробки фахівців ЦНДЛ полімерних контейнерів (створеного ще в 1959 році у Підмосков’ї) є основою сучасних досягнень РФ у сфері створення цього виду упаковки. Перехід від паперових пакетів до біг-бегів став прогресивним кроком у сфері пакування, і наразі вдосконалення МКР значною мірою визначає тенденції розвитку світового пакувального ринку в цілому.
Основна ідея використання МКР як тари для транспортування полягає в узгодженні інтересів широкого кола операторів (виробників, логістичних підприємств, дистриб’юторів (за необхідності), реалізаторів і споживачів). Цей інтерес полягає в забезпеченні збереження вантажів, зручності перевезення і зберігання при мінімізації витрат. Підвищення вологостійкості – важливої характеристики біг-бегів для практично всіх галузей – здійснюється ламінуванням поліпропіленової тканини та / або доповненням мішка поліетиленовим вкладишем (наприклад, при упаковці цукру, комбікормів тощо). Ще одним важливим технологічним елементом МКР є клапани. У такі біг-беги упаковують цемент, мінеральні добрива та іншу продукцію, яка характеризується гігроскопічністю (високим вбирання вологи), а також може запорошити значні площі (обсяги) при зберіганні, що веде до забруднення інших збережуваних (перевезених) товарів і шкодить здоров’ю персоналу. Існує безліч варіантів конструкції МКР, частина з них представлена на рис. 2.
Рис. 2. Варіанти конструкції МКР
Таблиця 1
Характеристика мішків з поліпропіленової тканини
Біг-беги можуть бути одно- і багаторазовими. Перші становлять близько 25–30% ринку, їх основна перевага – простота розвантаження і менш високі вимоги щодо тривалої міцності. Багаторазові ж МКР зазвичай використовують три і більше разів протягом тривалого часу, після чого вони також підлягають заміні. Кратність використання визначається запасом міцності (одноразове короткострокове перевантаження), який для одноразових становить 5:1, а для багатооборотних – 8:1. Перевагою при цьому є можливість рециклінгу, що робить цю упаковку, крім надійності, економічною й сприятливою до навколишнього середовища. Серед інших переваг цієї упаковки зазначимо також: 1) можливість заощадити на будівництві складів (завдяки надійності перевалочного зберігання сипучої продукції в МКР); 2) оптимальне заповнення площі при зберіганні та перевезенні (складу, вагона тощо); 3) поліпшення умов праці (насамперед санітарно-гігієнічних) для працівників.
Кожен конструктивний елемент МКР розроблений відповідно до специфіки певних вантажів та особливостей (вимог) транспортування в різних галузях економіки (рис. 3). Основними конструктивними елементами є: 1) верх – відкритий, фартух, завантажувальний клапан; 2) низ – глухе дно, вивантажний клапан; 3) петлі – одна, дві, чотири; 4) стропи – звичайні й посилені.
Рис. 3. Елементы МКР
Спеціалізовані МКР використовуються згідно з вимогами ряду міжнародних організацій, зумовленими особливостями збереженої (перевезеної) продукції. Серед таких спеціальних видів зазначимо:
– біг-беги з електроізоляторів (тип B, C, D), так звані електростатичні МКР;
– біг-беги для убезпечення транспортування вантажів різного ступеня небезпеки згідно з вимогами ООН, так званий ООНівський МКР;
– фармацевтичні та харчові МКР (біг-беги, що відповідають вимогам якості відповідно до стандартів концепції HACCP, управління з санітарного нагляду FDA, Директиви ЄС 2002/72 / EC, ISO 9000: 2000 та іншими нормативними документами, що забезпечують безпеку продукції).
Особливістю ринку МКР є те, що він привязаний до ринку виробництва в різних галузях економіки. Тому уповільнення економічного розвитку, а то і скорочення макропоказників практично з неминучістю викликає відповідне падіння ємності ринку біг-бегів. Після кризи 2008 року цей ринок пару років відновлювався, при цьому його структура за типами МКР змістилася в бік біг-бегів, що відповідають євростандартам. У результаті таких змін були узгоджені вимоги перевізників і виробників МКР. Важливою проблемою ринку, яку необхідно зазначити, є зростання сірого сегмента, що представляє собою імпортні МКР (переважно китайської поставки), що мають набагато більш низькі цінові характеристики, ніж вітчизняна продукція. У той же час фахівці вказують, що мішки такої ціни не можуть розглядатися як надійна упаковка, і попереджають потенційних споживачів про небезпеку використання таких біг-бегів.
Якщо проаналізувати регіональну структуру виробництва МКР в Україні, то можна зробити висновок, що воно сконцентроване в Київській області, а також формує смугу, що проходить зі сходу на південь України. Зрозуміло, що діяльність розташованих у Луганській області підприємств (зокрема, ТОВ «Технотон-Луганськ», ПП «Укрекспресупаковка») істотно ускладнена. Проте в цілому споживання на ринку МКР почало скорочуватися вже в 2012 році (рис. 4), і в цьому році очікується подальше падіння через зниження обсягів економічного виробництва в країні, а також скорочення абсолютних обсягів експорту в поточному році.
Рис. 4. Динаміка розвитку ринків поліпропілену й мішків із нього в Україні
Про важливість цього способу зберігання і транспортування різної продукції свідчить та обставина, що в Європі створена Асоціації виробників м’яких контейнерів (European Flexible Intermediate Bulk Container Association, EFIBCA), центральний офіс якої знаходиться в невеликому німецькому місті Бад-Гомбург (земля Гессен, Німеччина). Ця Асоціація була заснована в 1983 році. Незабаром (в 1985 році) вона заявила про себе на ринку публікацією першого міжнародного стандарту для контейнерів. З тих пір Асоціація постійно бере участь у розробці CEN та ISO стандартів для МКР. EFIBCA пропонує консультації з усіх аспектів виробництва та реалізації МКР. Вона має тісні зв’язки з випробувальними фірмами та співпрацює з іншими об’єднаннями та організаціями у сфері МК, займаючись представленням інтересів виробників цієї продукції перед владою та громадськістю. EFIBCA прагне до постійного вдосконалення якості та безпеки МКР. Сьогодні EFIBCA налічує більше 30 компаній-членів. Її головними цілями як сучасної галузевої асоціації є:
– Популяризація використання МК;
– Встановлення високих стандартів якості МК;
– Інформування користувачів про останні економічних, правових і технічних розробках по МК;
– Забезпечення користувачів цією продукцією;
– Співпраця з іншими асоціаціями та інституціями у сфері МК.
Таким чином, розвиток економіки будь-якої країни супроводжується зростанням місткості ринку біг-бегів. В Україні діють великі компанії, що інвестують у модернізацію обладнання та організовують виробництво повного циклу з безперервним контролем якості згідно з міжнародними стандартами у цій сфері на основі сучасних технологій, та готові виводити свою продукцію за межі України.