Дата підготовки: | Лютий 2025 року |
Кількість сторінок: | 49, Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
Графіків і діаграм: | 7 |
Таблиць: | 35 |
Спосіб оплати: | передоплата |
Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
Мова звіту: | українська, російська, англійська |
Аналітиками Pro-Consulting було проведене дослідження ринку соняшникової олії в Україні у 2019-2024 рр. В звіті описана соняшникова олія за кодом УКТЗЕД: 1512.
Соняшникова олія — це рослинна олія, яку отримують шляхом пресування або екстрагування з насіння олійних сортів соняшнику. Олія має широке застосування в харчовій, фармацевтичній, косметичній промисловості, сільському господарстві та технічних цілях.
Ринок соняшникової олії є важливою складовою агропромислового сектору, оскільки виробництво та переробка соняшнику є значущими не лише з економічної, а й з продовольчої точки зору для України. Виробництво соняшникової олії є динамічним та прибутковим сектором. Ринок соняшникової олії є профіцитним, внутрішній попит складає лише 10–15%, решта 85–90% експортується.
Формування ціни соняшникової олії залежить від цін на сировину, витрат на енергоресурси, пакування, оплати праці, амортизації обладнання та інших витрат.
Згідно з даними Latifundist.com, в Україні працює близько 70 заводів з переробки соняшнику, загальна базова потужність яких складає приблизно 58 тис. тонн на добу. Після початку війни близько 34 з цих заводів припинили свою роботу.
Окремо вільні економічні зони (ОЕЗ) у Харківській області та Одесі припинили свою діяльність на невизначений термін. Загалом підприємства, розташовані в зонах активних бойових дій, виробляли 29,3 тис. тонн олії за добу.
Близько 18% потужностей у галузі належать компанії Kernel. Заводи цієї компанії розташовані в Кіровоградській, Харківській, Полтавській, Одеській та Миколаївській областях. З 9 заводів компанії лише 4 знаходяться в регіонах, де немає активних бойових дій, і їхня загальна виробнича потужність становить до 5,6 тис. тонн олії на добу.
Експорт соняшникової олії в Україні наблизився до рівня, який спостерігався до початку війни. Це стало можливим завдяки кільком факторам: вищі за очікування обсяги виробництва та переробки соняшнику та високий попит з боку азіатських країн.
Високі перехідні залишки соняшнику з 2021/22 МР дозволили Україні досягти рекордних темпів переробки. У першій половині маркетингового року країна експортувала великі обсяги соняшнику до Європи. Однак у травні 2023 року країни ЄС, які є основними переробниками соняшнику, ввели заборону на його імпорт з України, що змусило країну перенаправити експорт на продукти переробки, оскільки традиційні ринки для соняшника були закриті.
Близько 10% експорту соняшникової олії припадає на бутильовану продукцію, в той час як решта експортується у флексі-танках, бег-ін-баках, каністрах тощо. З цієї частини близько 90% складає рафінована бутильована олія.
Нерафінована олія, як правило, експортується великими об'ємами у вигляді сировини для подальшої переробки.
Коли порти були заблоковані, Україна почала вивозити соняшникову олію через європейські кордони. Після запуску зернової угоди експорт вдалося значно відновити. Близько 75% експорту олії з України проходило через зерновий коридор, а решта йшла європейським кордоном. На Європейський Союз припадало 42% всього експорту олії з України. Це стосується як морських, так і наземних шляхів. З вересня 2022 до березня 2023 року Румунія та Польща імпортували майже 900 тис. тонн олії з України. Це значний обсяг, оскільки для їхнього внутрішнього споживання така кількість олії не потрібна.
1. Загальна характеристика ринку
1.1. Опис ринку (вступний пункт з описом товару, описом методології дослідження, класифікаторів та джерел інформації)
1.2. Аналіз тенденцій розвитку ринку (фактори, що впливають на ринок та їхній прояв протягом досліджуваного періоду: макро фактори, стан суміжних галузей та постачальників, зміни поведінки споживачів; проблеми і передумови розвитку)
1.3. Загальні показники ринку
1.3.1. Розрахунок ємності ринку в 2019-2024 рр. у натуральному вираженні
1.3.2. Обсяг продажів продукції на ринку у грошових показниках
1.4. Сегментація і структурування ринку (за видами, походженням, регіонами, оцінка тіньового сегмента на ринку)
2. Основні оператори ринку (виробники та імпортери)
2.1. Перелік основних операторів ринку і їх структурування (загальна інформація; товарні групи (основні та додаткові), торговельні марки і асортимент; представленість у каналах збуту)
2.2. Аналіз маркетингових стратегій та просування конкурентів
2.3. Частки ринку основних операторів
2.4. Ступінь конкуренції і ризики. Факторний аналіз ринкових часток конкурентів
3. Виробництво продукції в 2019-2024 рр.
3.1. Динаміка виробництва в кількісних показниках
3.2. Частки виробників
4. Зовнішня торгівля та ЗЕД
4.1. Експорт фасованої (бутильованої) соняшникової рафінованої та нерафінованої олії з України в 2019-2024 рр. (обсяги, географія, частки експортерів)
4.2. Імпорт фасованої (бутильованої) соняшникової рафінованої та нерафінованої олії в Україну в 2019-2024 рр. (обсяги, структура (за пакуванням, виділення сегменту «органік», високоолеїнової олії, географія, частки імпортерів)
5. Асортимент продукції, представлений на ринку (побудова асортиментних карт для визначення насиченості сегментів ринку – за розміром тари, за особливостями товару)
6. Ціна і ціноутворення на ринку
6.1. Динаміка цін на продукцію
6.2. Середні поточні ціни на соняшникову олію в рітейлі
6.3. Опис факторів, що впливають на формування ціни, структура
7. Аналіз споживання на ринку
7.1. Портрет споживача
7.2. Аналіз інтернет-аудиторії в галузі, пошукових запитів і видачі конкурентів
7.3. Споживання в секторі B2G. Аналіз державних тендерних закупівель (обсяги, структура по регіонах, організаторах і учасниках)
7.4. Структурування та сегментація споживання (B2B, B2C, B2G)
7.5. Аналіз незадоволеної потреби на ринку
7.6. Аналіз споживання продукції конкурентів (порівняння з іншими видами рослинної олії)
7.7. Ступінь задоволеності споживачів (аналіз відгуків для покращення продукту)
8. Канали збуту продукції (опис і оцінка структури продажів по каналах)
9. Інвестиційна привабливість галузі
9.1. Аналіз ринкових можливостей та загроз для подальшої побудови SWOT-аналізу
9.2. PEST LE - аналіз факторів впливу на ринок та оцінка ймовірності і ступеня їх впливу. Побудова карти ризиків на ринку
9.3. Існуючі ризики і бар'єри входу на ринок
10. Висновки. Прогнозні показники ринку
10.1. Висновки і прогнозні тенденції розвитку ринку
10.2. Побудова гіпотез розвитку ринку. Прогнозні показники розвитку ринку в 2025-2030 рр.
10.3. Рекомендації по розвитку на ринку
1. Коди УКТЗЕД досліджуваних товарів
2. Ємність ринку соняшникової олії в Україні у МР 2019-2024 рр. у натуральному вираженні, тис. тонн
3. Кількість ОЕЗ за регіонами, шт., %
4. Основні оператори ринку соняшникової олії
5. Загальне позиціонування (месседжі бренду), визначення УТП за його наявності, визначення основних пунктів маркетингової стратегії
6. Аналіз офлайн-присутності конкурентів
7. Аналіз сайтів конкурентів
8. Аналіз соціальних мереж конкурентів (присутність, якість та частота ведення)
9. Частки операторів ринку соняшникової олії за 2023-2024 МР у натуральному вираженні, %
10. Основні параметри оцінки конкурентного середовища на ринку за методикою М. Портера
11. Обсяги виробництва соняшникової олії за видами в Україні у 2019-2024 МР у натуральному вираженні, млн тонн
12. Частки виробників соняшникової олії за 2024 р. у натуральному вираженні, тис. тонн, %
13. Загальні обсяги експорту соняшникової олії з України в 2019-2024 МР у натуральному та вартісному вираженні, млн тонн, млрд грн
14. Оцінка експорту фасованої (бутильованої) соняшникової олії з України за видами в 2019-2024 МР у натуральних показниках, тис. тонн
15. Географія експорту соняшникової олії з України у 2019-2024 МР у натуральному вираженні, тис. тонн
16. Географія експорту соняшникової олії за видами з України у 2022-2024 МР у натуральному вираженні, тис. тонн
17. Частки експортерів соняшникової олії з України у 2022-2024 МР у натуральному вираженні, тис. тонн, %
18. Імпорт соняшникової олії в Україну за видами у 2019-2024 рр. у натуральному та вартісному вираженні, тонн, тис. грн
19. Географія імпорту соняшникової олії в Україну у 2019-2024 рр. у натуральному вираженні, тонн
20. Частки імпортерів соняшникової олії у 2023/2024 МР у натуральному вираженні, тонн
21. Асортимент продукції, насиченість сегментів
22. Асортимент продукції за розміром тари
23. Інтернет запити споживачів за назвою продукції
24. Щомісячна динаміка проведення державних закупівель, які включають соняшникову олію в 2023 – 2024 рр., процедур/місяць
25. Динаміка суми укладених контрактів за тендерними процедурами у 2023 – 2024 рр., у грошовому вираженні, млн грн
26. Структурування за обсягами організаторів та учасників у 2023 – 2024 рр. у грошовому виражені, млн грн
27. Структурування організаторів за регіонами
28. Оцінка споживання рослинної олії закладами HoReCa
29. Середньорічне споживання рослинних олій на особу, кг/ос.
30. Порівняння рослинних олій за видами
31. Можливості та загрози для компанії при виході на ринок соняшникової олії в Україні
32. PESTLE - аналіз ринку соняшникової олії в Україні
33. Сегментація ринкових ризиків
34. Карта ризиків для ринку соняшникової олії в Україні
35. Прогнозні показники споживання соняшникової олії в Україні у 2021-2030 рр. в натуральному вираженні, тис. тонн
1. Динаміка обсягів продажу соняшникової олії у 2019-2024 рр. у грошовому вираженні, млрд грн
2. Динаміка виробництва соняшникової олії за 2019-2024 МР в Україні у натуральному вираженні, млн тонн
3. Середньомісячні ціни на соняшникову олію у період 2023-2024 рр., грн/л з ПДВ
4. Середньомісячні ціни на рафіновану соняшникову олію в рітейлі у період 2023-2024 рр., грн/850 мл з ПДВ
5. Структура собівартості соняшникової олії, %
6. Складові роздрібної ціни на рослину олію, %
7. Структура збуту соняшникової олії на українському ринку