Електроінструменти можна продавати в окремих брендових бутиках, як одяг або смартфони, — довели власники мережі Dnipro-М. Особливо якщо зробити ставку на невисокі ціни, пише журнал НВ.
Бригада будівельників Максима Сидорчука вже п’ять років займається ремонтами квартир і будинків. Кількість замовлень постійно зростає, тому інструмент їм доводиться часто міняти.
«Рік тому ми придбали перфоратор, болгарку та шуруповерт в магазині Dnipro-M, — розповідає керівник бригади. — Наше попереднє обладнання зламалося, терміни «горіли», і потрібно було швидко знайти недорогу заміну». Так і відбулося знайомство будівельної команди з брендом, що стає дедалі популярнішим в Україні.
Перегляньте каталог готових аналізів ринків
У випадку Сидорчука вибір було зроблено завдяки тому, що техніка Dnipro-M у середньому на 30 % дешевша за ту, яку пропонують відомі конкуренти. Саме так і працює основна технологія продажів цієї мережі — ставка на доступність.
Сидорчук покупкою залишився задоволений: усе працює, щоправда, іноді в інструменті западають кнопки. Найбільше будівельнику подобається сервіс: техніку в ремонт можна здати в кожному магазині мережі, там же — придбати запчастини. «Поки наш перфоратор був у ремонті за гарантією, нам дали заміну, і робота не зупинилася», — каже він.
Магазини під помаранчево-чорним брендом Dnipro-M масово почали з’являтися на вулицях не тільки великих, а й менших міст країни кілька років тому. Їхня техніка швидко поповнила домівки українців й арсенал невеликих будівельних бригад. Зараз Dnipro-M є лідером у сегменті непрофесійних інструментів — частка мережі оцінюється в 25−30 %.
Можливо, вам стане у нагоді огляд ринку блочного будівництва в Україні
Це більше, ніж у конкурентів. За даними компанії Euromonitor International, у 2020 році частка японського виробника Makita в українському сегменті електроінструментів у грошовому виразі становила 19,9 %, німецького Bosch — 15,9 %, болгарського Sparky Professional — 13,7 %.
«За останній рік частка Dnipro-M серйозно збільшилася», — констатує Роман Соловей, аналітик компанії з дослідження ринків Pro-Consulting. За його даними, у 2019‑му компанія займала в натуральному виразі 15,5 % ринку, а нині — вже 25 %.
Розвиватися Dnipro-M дає змогу перерозподіл індустрії електроінструментів. Та й в умовах підвищеної інфляції попит на товари переміщується у категорію більш дешевих варіантів.
Ставши аналогом мережі супермаркетів АТБ, але на ринку інструментів, Dnipro-M активно відкриває нові локації та проводить маркетингові кампанії. Назва цієї мережі інструментів для ремонту приміщень уже відома тисячам українців. На сторінку компанії у фейсбуці підписалися понад 220 тис. людей. Усі вони — потенційні покупці продукції бренда.
Хто розвиває Dnipro-M
Знайти інформацію про мережу, магазини якої можна зустріти чи не на кожному кроці, непросто. На офіційному сайті дані про історію компанії, її засновників і навіть перелік заводів-виробників електроустаткування годі й шукати. «Дуже закрита компанія» — так характеризують ритейлера конкуренти.
Почитайте про аналіз конкурентів як складову дослідження ринку
Представники Dnipro-M проігнорували прохання НВ розповісти хоч щось про мережу.
За даними Youcontrol, власником компанії з назвою Мережа магазинів Дніпро-М є маловідомий широкому загалу підприємець Олександр Колесник. На публіці він з’явився одного разу: два роки тому дав невеликий коментар ютуб-каналу консалтингової компанії Фоїл Україна, яка йому ж і належить.
Колесник — власник торгової марки Dnipro-M, продукція якої випускається переважно в Китаї. «У мережі дуже сильні закупівельники, які часто їздять до Піднебесної і контролюють якість продукції, — каже директор мережі будівельних магазинів, який попросив не називати його імені. — Мені здається, вони вичавлюють із виробників електроінструменту по максимуму».
Невисока вартість китайської робочої сили, а тому й вироблених там інструментів дали змогу мережі продавати свою флагманську продукцію за цінами, нижчими, ніж у конкурентів. У магазині Dnipro-M перфоратор обійдеться в 2,9 тис. грн, шліфувальна машина — у 798 грн. Для прикладу, перфоратор Bosch коштує 4,3 тис. грн, а Makita — 3,5 тис. грн.
Розуміючи, що кожному великому чи відносно великому бізнесу потрібна диверсифікація, Колесник володіє ще кількома компаніями. Крім уже згаданої Фоїл Україна це й, зокрема, підприємство у сфері короткострокової оренди житла, і туристичні табори Власок, а також фірма з управління нерухомістю Ліберті Резиденс.
Партнером Колесника в деяких фірмах із частками від 5 % до 41 % є Тетяна Звягінцева. Вона ж володіє компанією КТ Україна, котру як постачальника вказано на коробках ручних інструментів і витратних матеріалів у магазинах Dnipro-M. Поставками ж самих електроінструментів займається однойменна компанія Колесника.
КТ Україна — велика дистриб’юторська компанія, яка, крім продажу техніки Dnipro-M, розміщує замовлення, доставляє та продає садово-паркову техніку Foresta, промислову хімію Soma Fix, абразивні відрізні й шліфувальні диски Ataman. Усі ці торгові марки, крім Soma Fix, належать Колесникові.
Електроінструменти Dnipro-M продаються в Україні ще з 2010 року. Спочатку компанія працювала з торговельними мережами, але кілька років тому змінила стратегію, розповідає НВ директор мережі будівельних магазинів, який побажав не називати свого прізвища.
Виробникам буває непросто працювати з ритейлерами в будь-якому сегменті: потрібно платити за «вхід у магазин», можливість поставити свій товар на краще місце, а також — за просування продукту в конкретній торговельній точці. Колесник же вирішив створити свою фірмову мережу. І домігся успіху.
Продукція Dnipro-M не продається в супермаркетах, проте представлена, за даними ProConsulting, у понад 380 торгових точках у різних регіонах країни. Розвиватися такими швидкими темпами дає змогу франчайзинг. На сайті мережі вказано, що інвестиції у відкриття одного магазину становлять 1 млн грн. Внесок за право використовувати бренд і роялті не передбачено, а термін окупності становить півтора року. «Щось пішло не так? Протягом шести місяців гарантуємо викуп вашого магазину», — йдеться на сайті.
Євгенія Локтіонова, директор консалтингової компанії UTG, каже, що півтора року — стандартний термін окупності франчайзингового роздрібного бізнесу. «Зазвичай договори оренди приміщень укладають на три роки, півтора року відводиться на окупність бізнесу, ще стільки ж — щоб на ньому заробити», — розповідає Локтіонова, уточнюючи, що якщо мережа швидко розвивається, значить її модель робоча і дає змогу партнерам заробляти.
За словами Андрія Кривоноса, голови директорату Асоціації франчайзингу України, загалом вітчизняне підприємництво теж розвивається, хоча й не дуже високими темпами. «Можливістю відкрити бізнес цікавляться вже навіть студенти, іноді приходять школярі», — каже він. У сегменті електроінструментів поки що є місце завдяки переділу ринку.
«У деяких сегментах ринок зростає неістотно, у деяких зупинився на рівні 2019−2020 років, — розповідає Олександр Гринів, керівник департаменту Електроінструменти компанії Bosch Україна. — Відбувається перерозподіл». Частина брендів низького цінового сегменту втратила позиції через проблеми з логістикою з Китаю у зв’язку з пандемією. Цю нішу захоплюють private & local trade labels [локальні бренди], які розвиваються в Україні. До цієї ж категорії можна віднести Dnipro-M.
При цьому частина брендів у середньому і високому ціновому сегменті фокусуються на найприбутковіших напрямках. «Таким чином, непрофільні бренди і не найуспішніші напрямки бізнесу поступаються профільним», — пояснює Гринів. Експерт додає, що в першому півріччі продажі електроінструментів впали приблизно до 10 % порівняно з 2019 роком і на 0−3 % — з 2020-м. Гринів прогнозує, що цьогоріч ринок вийде на показники 2020‑го.
Це один із можливих ризиків, який очікує Dnipro-M. Будівельна галузь теж не тішить результатами. Сергій Овчинников, директор компанії Стокман, нагадує, що у 2020‑му обсяги будівництва в Україні знизилися на 50 % порівняно з 2018‑м. «Передумов для їх зростання в найближчі кілька років я не бачу», — каже експерт. Чи необхідно стільки магазинів для продажу електроінструменту, які часто відкриваються біля новобудов? Андрій Кривонос у цьому не впевнений, адже ринок може швидко насититися.
«Періодично нові бренди атакують ринок, але з багатьох спроб успішними залишаються одиниці, — підкреслює Гринів з Bosch Україна. — Чи буде спроба Dnipro-M успішною? Покаже час».
За рахунок відсутності інших профільних мереж серйозну конкуренцію Dnipro-M можуть скласти великі гіпермаркети, такі як Епіцентр К та Leroy Merlin, а також онлайн-супермаркет Розетка, вважає Соловей із Pro-Consulting. Це тим більше має значення, оскільки Розетка минулого року вже запустила продаж електроінструментів під власною торговою маркою.
Майбутнє Dnipro-M залежить від кількох факторів. Це і відновлення галузі ремонтно-будівельних послуг, і державна політика у сфері регулювання ринку праці, адже чимало бригад, котрі заробляють гроші ремонтами, використовують «сірі» схеми працевлаштування робітників. Відповідно такі бригади мають обмежений доступ до банківських кредитів, які могли б полегшити придбання необхідного арсеналу інструментів.
«Зовні зараз проєкт виглядає успішним, але чи приносить він необхідний фінансовий результат, знають тільки інвестори, — переконаний Гринів. — Ми дізнаємося про це через деякий час — бренд або залишиться на ринку, або ні». Проблему, очевидно, усвідомлюють і в Dnipro-M. За даними НВ, менеджмент компанії проводить переговори з великими будівельними компаніями і пропонує постачати їм інструмент більш високої якості.
Джерело: NV