Дата підготовки: | Грудень 2021 року |
Кількість сторінок: | 27, Arial, 1 інтервал, 10 кегль |
Графіків і діаграм: | 3 |
Таблиць: | 8 |
Спосіб оплати: | передоплата |
Спосіб отримання: | електронною поштою або кур'єром в електронному або в друкованому вигляді |
Мова звіту: | українська, російська, англійська |
Аналітиками Pro-Consulting проведено дослідження ринку казино в Україні. У ході дослідження розглянуто зміни на ринку після його легалізації, виділено частку офлайн-казино із загального обсягу. Проаналізовано державне регулювання галузі (основні закони, ліцензії, податки та збори, реклама). Оцінено частки ринку операторів, надано їх характеристику, опис об'єктів їх розташування, просування, імідж, позиціонування з виділенням сильних та слабких сторін. Розглянуто цільову аудиторію на ринку казино: її переваги, порівняння з споживачами з інших. Моделі розвитку офлайн-казино у інших країнах світу. Висновки та рекомендації.
На сьогоднішній день гральний бізнес в Україні легалізовано після ухвалення відповідного закону у 2020 році. Тепер казино, онлайн-казино, букмекерські пункти, у тому числі і в Інтернеті, зали ігрових автоматів та онлайн-покер можуть працювати офіційно за умови відповідності встановленому переліку умов (наявність ліцензій, використання сертифікованого грального обладнання/онлайн-систем, підключеного до Державної системи онлайн-моніторингу).
Ухвалення закону є по суті стартовим поштовхом і вимагає подальшого узгодження, прийняття нових та зміни існуючих нормативно-правових актів. Поки що процес створення регуляторного нормативного поля ще продовжується, що уповільнює формування офіційної ігрової індустрії в Україні.
На даний момент є ряд невирішених завдань, що блокують розвиток ринку:
• Неврегульоване оподаткування. Зараз оператори ринку азартних ігор підпадають під подвійне оподаткування (обов'язок сплачувати податок у розмірі 18% з доходу від азартних ігор + стандартний податок на прибуток також у розмірі 18%). Необхідно також враховувати обов'язок купівлі дорогих ліцензій окремо за організацію діяльності та ігрове обладнання, а також сплату податків із виграшів та інші витрати. Полегшити податкове навантаження має ухвалення законопроекту 2713-д. Законопроектом знижується ставка податку на дохід для організаторів азартних ігор із 18% до 10%.
• Нелегальний ринок. Тіньові гравці все ще мають великий вплив, при цьому вони не сплачують податки, не купують ліцензію та не стежать за якістю гри.
• Колізії у нормативних документах. Основна колізія в законі про ігровий бізнес стосується процедури створення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАЇЛ). У ньому одночасно вказується, що цей орган має формувати Верховна Рада та Кабінет Міністрів. Зрештою КРАЇЛ була сформована Кабінетом Міністрів із деякими порушеннями процедури. Це спричинило те, що діяльність Комісії та її функціонування юридично можуть бути визнані неправомірними, її рішення – неправомочними, а видані ліцензії – анульовані.
• Відсутність системи Державного онлайн-моніторингу. За законом державна система онлайн-моніторингу є основним інструментом здійснення КРАЇЛ функції державного нагляду (контролю) за діяльністю у сфері організації та проведення азартних ігор у режимі реального часу. І ліцензіати зобов'язані підключити відповідне ігрове обладнання цієї системи. Відсутність системи контролю негативно впливає на розвиток ринку, викликає питання серед іноземних та вітчизняних експертів. Понад те, до запровадження цієї системи всі оператори зобов'язані виплачувати свою ліцензію в потрійному розмірі.
Також діючі оператори ринку відзначають наявність таких проблем, як пошук приміщень (Закон дозволяє азартні ігри тільки в готелях з певними технічними умовами. Тому відповідні місця значно зросли в ціні на комерційну нерухомість, а конкуренти почали масово боротися за них) та відсутність можливості рекламуватись (Закон України «Про рекламу» забороняє рекламу азартних ігор зокрема на радіо та телебаченні, у всіх друкованих ЗМІ, крім спеціалізованих, а також зовнішню рекламу).
На тлі існуючих проблем оператори, які отримали ліцензії, намагаються сформувати позитивну думку про ігровий бізнес в Україні, запроваджуючи принципи «відповідальної гри». Ростислав Макович, Chief Analytical Officer Parimatch Tech, виділяє зведення правил, що дозволяють мінімізувати негативні наслідки азартних ігор та запобігати розвитку лудоманії. До них належать:
- верифікація клієнта для недопущення до гри осіб віком до 21 року та тих, кому грати заборонено (ті, у кого яскраво виражена ігрова залежність);
- Встановлення лімітів для гри;
- співробітництво з організаціями допомоги залежним;
- інформаційне висвітлення принципів відповідальної гри;
- чесна реклама (без обіцянок легкого заробітку та виграшів);
- Акції, що не стимулюють програш гравця.
Вони орієнтуються на світовий ігровий ринок, де ключовою є безпека.
Основні тенденції розвитку ринку казино:
• Нормативно-правове поле ринку перебуває у проміжної стадії формування, що уповільнює розвиток галузі.
• Наявність невідповідностей в основному прийнятому законі та його неузгодження з Податковим кодексом та іншими нормативними документами породжує низку проблем, що відображаються на поточних операторах.
• Тіньовий ринок продовжує функціонувати, сприяючи поширенню лудоманії та формуванню негативного іміджу казино та інших видів азартних ігор.
• Легальні оператори активно працюють над спростуванням існуючих міфів про казино, будують роботу за принципами «відповідальної гри».
1. Загальна характеристика ринку
1.1. Опис ринку казино в Україні з фокусом на офлайн-казино (історія, тенденції розвитку, особливості та проблеми, види азартних ігор, місця проведення)
1.2. Сегментація та структурування ринку – виділення частки офлайн-казино із загального обсягу (у форматі моніторингу відкритих джерел). Структурування за кількістю гральних залів
1.3. Загальні показники офлайн-казино. Розрахунок ємності ринку азартних ігор 2020-1 пол. 2021 р. (оцінка)
2. Державне регулювання галузі
2.1. Основні закони, що регулюють галузь (перелік, коротке резюме та особливості законів). Ліцензії на проведення азартних ігор в Україні
2.2. Податки та збори на ринку:
- загальне оподаткування бізнесу
- перспективи зміни законодавства
- Регулювання реклами
3. Основні оператори ринку
3.1. Офлайн-казино, які отримали ліцензію та провадять діяльність азартних ігор
(ТОП-10):
- Назва, власник казино
- місцезнаходження
- опис об'єкта та його переваг
- аналіз просування (реклама, соцмережі, ЗМІ, «сарафанне радіо»)
- іміджеві елементи
- відгуки (з відкритих джерел)
- сильні-слабкі сторони
3.2. Частки ринку основних операторів ринку (ТОП-10)
3.3. Ступінь конкуренції та ризики основних гравців ринку
4. Цільова аудиторія
4.1. Уподобання споживачів щодо офлайн-казино, портрет споживача
4.2. Порівняльний аналіз споживачів з іншими країнами світу (поведінка, уподобання)
5. Моделі розвитку онлайн-казино в інших країнах світу
6. Висновки. Прогнозні показники
6.1. Висновки та прогнозні тенденції розвитку ринку до 2023 року.
6.2. Рекомендації щодо виходу на ринок
7. Інвестиційна привабливість галузі
7.1. SWOT-аналіз ринкового спрямування
7.2. PEST-аналіз факторів ринкового спрямування
7.3. Існуючі ризики та бар'єри входу на ринок. Побудова картки ризиків на ринку
1.2.1. Структурування учасників ринку (казино та ігрові автомати)
за кількістю гральних залів
2.1.1. Вартість ліцензій на організацію та проведення азартних ігор станом на 2021 рік
3.1.1. Перелік діючих офлайн-казино та їх власників
3.1.2. Представлені оголошення з найвищою частотою відображення в Google
7.1.1. SWOT-аналіз ринку азартних ігор
7.2.1. PEST-аналіз ринку азартних ігор
1.2.1. Сегментація ринку за видами азартних ігор
3.2.1. Частки ринку офлайн-казино (на основі інтегральної оцінки)
4.2.1. Порівняльний аналіз переваг споживачів за видами азартних ігор у розрізі окремих країн